بیانیه مشترک رهبران سعودی و روسیه؛ از تلاش برای آتش‌بس دائم در غزه تا اصرار بر پایبندی تهران به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای

رهبران عربستان‌سعودی و روسیه پس از دیدار در روزچهارشنبه بیانیه‌ای مشترک درباره مهم‌ترین چالش های پیش رو در جهان و منطقه صادر کردند.

به‌دنبال سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به عربستان سعودی و دیدار و گفت‌‌وگوهایش با شاهزاده محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دو کشور بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در این بیانیه، دو طرف متعهد شده‌اند که همکاری‌های دوجانبه مسکو و ریاض در سازمان‌های بین‌المللی از‌جمله صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و گروه ۲۰، به‌منظور مقابله با چالش‌های اقتصاد جهانی تقویت شود.

در این بیانیه همچنین به اهمیت آتش‌بس دائمی در نوار غزه و نیز لزوم پایبندی جمهوری‌ اسلامی ایران به پیشبرد صلح‌آمیز و غیرنظامی برنامه هسته‌‌ای تهران تاکید شده است.

افزون بر این‌ها، چالش‌های مهم منطقه‌ای از‌جمله کمک به بازسازی سوریه و ثبات در سودان هم از محورهای گفت‌وگوها عنوان شده است. رهبران روسیه و عربستان سعودی همچنین بر اهمیت تداوم همکاری‌های کشورهای عضو اوپک، تولیدکننده نفت، و لزوم پایبندی همه کشورهای شرکت‌کننده تاکید کردند.

نوار غزه

در این بیانیه آمده است که رئیس‌جمهوری روسیه و ولیعهد عربستان سعودی در‌خصوص آخرین تحولات در فلسطین گفت‌وگو کردند و نگرانی عمیق خود را از «فاجعه انسانی در غزه» ابراز کرده و بر لزوم توقف عملیات نظامی در سرزمین‌های فلسطینی و لزوم حفاظت از غیرنظامیان مطابق با قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی تاکید کردند. در این بیانیه همچنین می‌خوانیم که مسکو و ریاض بر لزوم «توانمندسازی سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی برای ایفای نقش خود در ارائه کمک‌های بشردوستانه و امدادی به مردم فلسطین، از‌جمله سازمان‌ ملل متحد» استقبال می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران دو کشور «تاکید کردند که برای دستیابی به امنیت و ثبات در فلسطین، راهی جز اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی مربوط به راه‌حل تشکیل دو کشور، تضمین ایجاد شرایط مناسب برای همزیستی مسالمت‌آمیز و توسعه اقتصادی و توانمندسازی مردم فلسطین به حقوق مشروع خود در جهت ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با مرزهای تعیین‌شده در پیمان سال ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس وجود ندارد.»

یمن

در بیانیه مشترک روسیه و عربستان‌ سعودی آمده‌ است که در رابطه با موضوع یمن، «دو طرف بر حمایت کامل خود از تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای دستیابی به راه‌حل سیاسی جامع برای بحران یمن» تاکید و توافق دارند. روسیه از تلاش‌های پادشاهی سعودی برای تشویق گفت‌وگو و آشتی بین طرف‌های یمنی و تسهیل رسیدن کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق یمن قدردانی کرد. 

روابط با ایران

رئیس‌جمهوری روسیه در این دیدار ضمن استقبال از برقراری دوباره روابط دیپلماتیک بین عربستان و ایران، ابراز امیدواری کرد که این اقدام به ارتقای امنیت و ثبات در منطقه کمک کند. طرفین بر اهمیت پایبندی جمهوری اسلامی ایران به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای، همکاری شفاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اهمیت تلاش‌های هماهنگ در انجام مذاکرات جامعی که کشورهای منطقه در آن مشارکت دارند تاکید کردند. در این بیانیه ذکر شده است که برنامه هسته‌ای تهران نباید «تهدیدی برای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.»

ثبات سوریه

در رابطه با موضوع سوریه، دو طرف تصمیم اتحادیه کشورهای عربی برای از سرگیری حضور هیئت‌های دولتی سوریه در جلسات شورای اتحادیه و سازمان‌ها و ارگان‌های وابسته به آن را ستودند و ابراز امیدواری کردند که این امر به حمایت از این اتحادیه کمک کند. به گفته رهبران روسیه و عربستان سعودی، «ثبات و تمامیت ارضی سوریه، حل بحران‌های جاری داخلی این کشور و تسهیل بازگشت داوطلبانه و ایمن آوارگان سوری به کشورشان در زمره اولویت‌های اصلی قراردارند.»

همکاری دفاعی

به نوشته این بیانیه، شاهزاده محمد بن‌ سلمان و ولادیمیر پوتین توافق کرده‌اند که «همکاری‌های نظامی مشترک را به گونه‌ای گسترش دهند که منافع مشترک دو کشور تامین شود.» آن‌ها همچنین بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌های امنیتی به منظور مبارزه با جنایت‌ها در هر شکلی، از‌جمله مبارزه با تروریسم و ​​افراط‌گرایی و تامین مالی این گروه‌ها تاکید کردند.

بیشتر از جهان